Tuesday, September 2, 2014

Bagaimana Resveratrol Membantu Pesakit Kanser

Salah satu penemuan mengagumkan sains moden adalah penemuan sejenis bahan dalam alam semulajadi yang mampu membuka kunci panjang umur. Bagaimanapun saintis lebih cenderung membuat kajian mengenai bahan tersebut dalam bidang rawatan kanser.

Menurut laporan dari Annals of the New York Academy of Sciences 2011,resveratrol sangat membantu di dalam pencegahan dan rawatan kanser. Malah, beberapa kajian awal menunjukkan bahawa resveratrol mungkin mempunyai kesan anti-kanser. Dalam satu kajian di dalam sel pada 2008 , resveratrol membantu menyekat perkembangan kanser payudara di peringkat yang paling awal. Diterbitkan oleh Cancer Prevention Research, kajian itu mendapati bahawa resveratrol membantu menghalang estrogen daripada bertindak balas dengan molekul DNA dan membentuk sebatian yang menandakan permulaan pembentukan sel kanser.

Kanser terjadi kerana banyak sebab yang menyebabkan ketidakseimbangan bahan di dalam badan atau lebih popular dengan radikal bebas dikalangan para pengkaji. Keajaiban badan kita adalah mampu menghasilkan antioksida sendiri untuk meneutralkan radikal bebas ini, namun radikal bebas yang berlebihan dalam jangka masa yang lama menyebabkan badan tidak mampu berfungsi dengan baik lalu mula merosakkan sel. Bukan itu sahaja, malah turut menggalakan pertumbuhan sel yang tidak sihat dan menyebabkan terjadinya sel kanser.

Berita baik untuk semua apabila para pengkaji yang menyedari sengsaranya pesakit-pesakit kanser menghadapi kemoterapi lalu kajian demi kajian dilakukan dan akhirnya mereka membuat kesimpulan bahawa resveratrol menjadi harapan baru kepada pesakit kanser kerana mampu menghalang pembentukan dan penyebaran sel kanser, mengecutkan tumor dan menambah baik rawatan kemoterapi yang diterima oleh pesakit.
Apa fungsi resveratrol dalam membantu pesakit kanser?

Secara ringkasnya resveratrol ialah sejenis molekul yang mudah hadam dan berfungsi untuk membetulkan ketidakseimbangan bahan kimia di dalam badan. Antara manfaat untuk pesakit kanser ialah :
  • Menghentikan penghasilan enzim penyebab kanser dan menggalakan fungsi enzim yang membuang sel kanser
  • Meningkatkan keberkesanan rawatan dengan cytokine, iaitu bahan yang tiada toksin yang dijumpai dalam badan untuk membunuh sel kanser
  • Mengganggu kitaran sel kanser seterusnya menyebabkan sel kanser tidak membiak
  • Menghalang keradangan dan protein yang boleh menyebabkan pertumbuhan tumor dan salur darah yang menyumbang kepada sel kanser
  • Mengawal selia hormon – contohnya estrogen yang menyebabkan tumor jika tidak seimbang
  • Mengatasi masalah kerintangan terhadap kemoterapi
  • Mengubah taburan reseptor yang menyebabkan kematian sel kanser.

Walaubagaimanapun mereka turut menemui bahawa resveratrol sangat mudah disingkirkan daripada badan, jadi mungkin seseorang memerlukan dos yang tinggi untuk mendapat kesan yang optimum. Walaupun begitu, banyak kajian yang membuktikan resveratrol mampu menghalang pembentukan dan penyebaran sel kanser. Dengan banyaknya kajian yang terbukti, diharap resveratrol akan diangkat dalam rawatan kanser sebagaimana ubat-ubat lain.

Saintis telah menemui bahan semulajadi yang memberi kesan positif semua peringkat kanser dan juga mempunyai kesan pencegahan. Resveratrol adalah polypenol yang apabila diberi dalam dos yang tinggi menutup dan mencegah tumor kanser dengan memotong pembentukan saluran darah baru yang diperlukan untuk pertumbuhan tumor.

Apabila resveratrol telah digunakan semasa terapi radiasi terdapat beberapa hasil positif, di mana:

  • Resveratrol bertindak sebagai pemeka tumor, iaitu ia dibuat sel-sel malignan lebih sensitif terhadap ujian terapi radiasi.
  • Ia juga membuat tisu normal kurang sensitif kepada radiasi dan mengurangkan kesan-kesan sampingan radiasi ke atas tisu normal. 
  • Resveratrol meningkatkan kesan-kesan kemoterapi dan ia mengakibatkan kadar yang lebih tinggi membunuh sel-sel kanser. Penemuan ini dilaporkan Mac 2008 isu jurnal Kemajuan dalam Eksperimen Perubatan dan Biologi. 
Resveratrol adalah antioksidan yang dihasilkan oleh tumbuh-tumbuhan; ia berfungsi sebagai antibiotik, membantu tumbuhan ini menangkis jangkitan. Kajian terkini menunjukkan bahawa antioksidan semua jenis boleh sangat memberi manfaat dalam memerangi kanser dan leukemia. Oleh itu, resveratrol sedang diperiksa dengan lebih teliti oleh penyelidik ingin meningkatkan pemahaman mereka tentang penyakit seperti leukemia dan kanser. Orang yang ingin menambah bentuk tambahan antioksidan untuk diet mereka selalu memilih resveratrol untuk banyak melawan kanser dan leukemia berupa sebagai manfaat perlindungan itu.

Resveratrol hanya terdapat dalam produk Vivix di bawah ! Cepat dapatkan !
order online segera ! klik je !

No comments:

Post a Comment