Sunday, March 3, 2013

MAKANAN UNTUK OTAK


MAKANAN UNTUK OTAK
Makanan yang kita makan akan dicerna hingga terhasilnya unit-unit asas makanan tersebut yang kita namakan NUTRIEN. Sebagai contoh kita makan karbohidrat dan unit asasnya adalah glukosa. Kita makan lemak yang dicerna hingga terhasil nutriennya iaitu asid lemak. Protein pula menghasilkan asid amino dan seterusnya.

Nutrien-nutrien ini akan diserap kedalam saluran darah dan diagihkan kepada 60 trillion sel dalam jasad kita untuk tujuan mengekalkan struktur sel, fungsi sel dan memberi perlindungan kepada sel-sel dalam badan kita termasuk NEURON.

Keperluan nutrien berbeda mengikut jenis-jenis sel yang berlainan. Sel-sel darah mungkin memerlukan nutrien yang khusus berbanding sel-sel otot. Begitulah halnya dengan NEURON kita. NEURON memerlukan lebih 40 jenis nutrien yang agak khusus untuk berfungsi secara optima.

Bilamana NEURON tidak menerima nutrien yang mencukupi maka ia tak dapat berfungsi secara optima. Keadaan ini kita namakan OTAK LETIH atau BRAIN FATIGUE.

Diantara tanda-tanda otak letih termasuklah :

Malas
Kurang daya pemahaman
Kurang daya ingatan
Kurang konsentrasi
Keliru
Kurang daya kreativiti
Mengantuk bukan pada waktunya
Stress
Darah gemuruh atau nervousness dan seumpanya.

Langkah yang sepatut diutamakan ialah memberi NEURON makanannya yang sepatutnya. Tahukah kita jenis-jenis nutrien yang diperlukan oleh NEURON dan sumber-sumber utama untuk mendapatkannya ?


LECITHIN
Hubungi segera :
Untuk dapatkan harga istimewa & konsultan secara percuma hubungi kami melalui talian 0122354363(shima)

No comments:

Post a Comment