Monday, March 3, 2014

Tekanan Darah Rendah & Shaklee

Shaklee membantu Low Blood Pressure

Tekanan Darah Rendah

Pernahkah anda terasa spt tiba2 terhenti & nak pitam & sekeliling terasa gelap seketika? jika ya...ini brmakna kemungkinan besar anda mengalami masalah tekanan darah rendah. Kali ni kita share skit pasal low blood pressureni yer :-)
Apabila badan melalui proses tekanan darah rendah (hipotensi), terutama kepada ibu2 yg mengandung, darah tdk dpt di pam ke organ dengan efektif.
Darah tidak sampai dengan cukup ke otak, jadioksigen & nutrien tidak diterima secukupnya oleh otak yg membawa kpd badan terasa spt melayang & nak pitam! badan pula menjadi lemah lesu, terasa mual, cepat haus & penglihatan menjadi kabur.
Tekanan Darah Normal = Tekanan darah 120/80 mmHg.Tekanan Darah Rendah = Tekanan darah < 90/60 mmHg.90 = tekanan sistolik (semasa jantung mengepam) / 60 = tekanan diastolik (semasa jantung berehat)

Penyebab darah rendah:-
kekurangan volum/kandungan darah dlm badanperubahan hormon dlm badan - terutama kepada wanita sedang mengandung dehidrasi - badan kehilangan air lebih byk dr air yg diminummasalah jantung - otot jantung yg lemah, kadar degupan jantung yg rendah atau trlalu cepatdiet yg tidak seimbang - kurang zat trutama B12 & asid folicpelebaran pembuluh darah.


Siapa yang ada masalah tekanan darah rendah.. Angkat tangan.. Huhuhu saya lah tuuu.. Saya memang ada masalah TEKANAN DARAH RENDAH.





























5 Makanan Untuk Mengatasi Tekanan Darah Rendah:

1. Sayur bayam.

Sayur bayam mengandung kalium. Selain itu juga rendah sodium dan kaya folat. Efeknya, dapat membuat peredaran lebih lancar dan membantu proses pembentukan sel darah merah.

2. Minum air mineral.

Salah satu penyebab tekanan darah rendah adalah kurangnya cairan dalam tubuh atau dehidrasi. Konsumsi air mineral 8 gelas per hari adalah salah satu solusi untuk dapat menaikkan tekanan darah.

3. Kacang-kacangan.

Berbagai jenis kacang-kacangan, mulai sayur buncis, kacang merah, kacang hijau, dan lainnya dapat membantu meningkatkan tekanan darah. Ini adalah hasil penelitian dari Harvard Heart Letter.

4. Ayam.

Protein yang dikandung oleh daging ayam membantu dalam pembentukkan sel darah, juga sel tubuh lainnya. Mengkonsumsinya 3 kali seminggu dapat menjauhkan Anda dari tekanan darah rendah. Ingat, buang bagian lemaknya, agar Anda terhindar dari kolesterol jahat.

5. Sereal dan gandum.

Makanan yang terbuat dari gandum, contohnya roti, juga sereal, dapat membuat badan lebih sehat untuk tekanan darah. Zat besi dalam jenis makanan tersebut mampu memperbanyak produksi sel darah merah dan menguatkan pembuluh darah

Punca dan Cara Mengatasi Tekanan Darah Rendah

Baru-baru ini ada rakan ofis saya mengadu isterinya mengandung tetapi mengalami tekanan darah rendah. Buat kerja sikit cepat penat, kadang-kadang terasa ingin pitam. Fenomena seperti ini memang selalu berlaku kepada ibu mengandungi. Jom kita fahamkan dulu apa itu tekanan darah rendah.

Apa itu Hipotensi?

Tekanan darah rendah atau hipotensi adalah keadaan tekanan darah yang lebih rendah dari tekanan yang diperlukan oleh tubuh, sehingga setiap organ dari badan tidak mendapat aliran darah yang cukup dan menyebabkan timbulnya gejala hipotensi. Tekanan darah seseorang adalah berbeza. Ini kerana ia membabitkan kawalan utama otak, jantung, buah pinggang dan ransangan di dalam salur darah.



Punca Tekanan Darah Rendah

(1) Kehamilan
(2) Masalah hormon seperti tiroid yang begitu aktif (hypothyroidism), tiroid yang terlalu aktif (hipertiroidisme), kencing manis, atau gula darah yang rendah (hipoglisemia)
(3) Ubat over-the-counter
(4) Terlebih dos dari ubat tekanan darah tinggi
(5) Kegagalan jantung
(6) Jantung aritmia (irama jantung yang tidak normal)
(7) Pelebaran atau pengembangan, saluran darah
(8) Keletihan haba atau strok haba
(9) Penyakit hati

Bagaimana Tekanan Darah Rendah boleh berlaku

Tekanan darah ditentukan oleh dua pekara, iaitu jumlah darah yang dipumpkan oleh jantung dan tahanan (resistensi) pembuluh darah yang kecil-kecil pada tubuh.

Terdapat beberapa penyebab yang boleh tekanan darah rendah terjadi iaitu:-

✎ kekurangan volum darah – cecair mengalir dalam saluran darah seperti pendarahan yang tidak boleh terkawal

✎ dehidrasi – dehidrasi yang mengurangkan kandungan cecair dalam badan seperti kes muntah yang teruk dan cirit-birit,

✎ masalah jantung – deyutan jantung yang agak cepat mahupun sebaliknya yang terlalu lambat dan keadaan otot yang lemah


Saranan Shaklee - TekananDarah Rendah

Vitalea - multivitamin & multimineral utk menyeimbangkan nutrient dlm badan

B Complex - menambah tenaga & kurangkan stress

Ostematrix - kalsium penting utk pengawalan tekanan darah

ESP - membekal protein & meningkatkan tenagaPerformance Drink - membekal tenaga & mengelakkan dehidrasi

Meal Shakes - juga multivitamin & multimineral altenatif utk yg memilih kpd minuman**!!


Produk

Kuantiti

Kali

Catatan

Vitalea

2

2

Lengkap dengan imbangan vitamin & mineral

B Complex

2

2

Mengurangkan stress,penghasilan tenaga

ESP

2

3

Meningkatkan tenaga

Meal Shakes

2

3

Lengkap dengan imbangan vitamin & mineral

Performance Drink

1

3

Mengelakkan dari hidrasi

Ostematrix

4

2

Kalsium penting untuk mengawal selia tekanan darah

Hubungi segera untuk memilikinya...

No comments:

Post a Comment